Як поводитися з людьми, які мають психічні порушення – читайте в «Довіднику безбар’єрності»

Дата: 17.05.2023 10:33
Кількість переглядів: 137

Фото без опису«Довідник безбар’єрності» – гід із коректного спілкування, який зафіксував нові норми безбар’єрної мови.

 

Він був започаткований у 2021 році за ініціативою першої леді Олени Зеленської у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами, і доступний за посиланням.

На основі рекомендацій психіатра вищої категорії, психоаналітика Юрія Вольних надаються рекомендації, що потрібно робити, якщо ви вперше контактуєте з людиною, яка має психічне порушення:

1. Розпізнати ознаки порушення. Зверніть увагу на те, як людина говорить, особливості її поведінки та реакції. Свідчити про порушення можуть:

– сплутане, прискорене або уповільнене мовлення, повторення одних і тих самих слів і фраз, безглузді висловлювання, відповіді не по суті питань;

– розсіяна увага, розгубленість, відповіді після тривалої паузи;

– людина розмовляє сама з собою, з уявним співрозмовником, раптово замовкає та застигає на місці, прислухається до чогось;

– людина повторює стереотипні ритуали;

– рухове збудження, агресивна поведінка.

У період екстрених ситуацій, зокрема воєнних дій, у людини може проявитися первинний психотичний епізод, тобто раніше подібних порушень не спостерігалося.

2. Підтвердити психічне порушення. Встановіть контакт із людиною або з членами її сім’ї, опікунами, особами, які її супроводжують. Запропонуйте відійти в безпечне місце та поговорити. Будьте спокійними та готовими забезпечити конфіденційність розмови, якщо про це попросять. Розпитайте про симптоми психічного порушення та запропонуйте варіанти підтримки й допомоги. З’ясуйте, чи отримує людина професійну медичну допомогу.

3. Підтримати. Підтримайте емоційно, поділіться спостереженнями щодо ментального порушення, окресліть його прояви. Поясніть людині або її близьким/опікуну необхідність отримання професійної допомоги.

4. Допомогти звернутися до фахівця та переконатися, що допомога надана. Надайте контакти профільних спеціалістів, медичних та соціальних служб, «гарячих ліній».

– «гаряча лінія» організації «Людина в біді» 0 800 210 160 (безкоштовно, цілодобово);

– «гаряча лінія» з питань попередження самогубств та підтримки психічного здоров’я 7333 (цілодобово).

Якщо потрібно, допоможіть зв’язатися або супроводьте людину до необхідних спеціалістів та служб. Лікар може провести консультацію і в онлайн-форматі, а також виписати рецепти та надіслати їх фото. За ними можна придбати препарати в аптеці.

Візьміть контакти у самої людини або її родичів/опікуна, щоб ініціювати за необхідності повторну зустріч, дізнатися про результат звернення та наданої допомоги, за необхідності – повторити направлення до фахівців.

Важливо, щоб людина мала список осіб, до яких потрібно звернутися в кризовій ситуації. Бажано мати зібрані документи, медичні виписки, рецепти, схеми лікування, довідку про інвалідність, рішення суду про часткову або повну недієздатність та відомості про призначеного опікуна.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь