Права споживача

Дата: 31.07.2023 15:26
Кількість переглядів: 115

Фото без описуЗахист прав споживачів гарантує Конституція України, Закон України "Про захист прав споживачів", а також низка постанов, наказів та інших нормативних документів. Але не кожний з нас знає про свої права в цій сфері. Насправді ми маємо достатньо прав для того, щоб купувати впевнено та зі знанням справи.

Хто такі споживачі ?

    Споживачі - це ми з Вами в той час, коли придбаваємо, замовляємо або використовуємо продукцію, яка реалізується на території громади, для задоволення своїх особистих потреб.
   Згідно ст. 4 Закону "Про захист прав споживачів" споживачі мають право на:
• захист своїх прав державою;
• належну якість продукції та обслуговування;
• безпеку продукції;
• необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
• відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством;
• звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;
• об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Інформація про товар (роботу, послугу)

   Інформація може переконати нас купити товар чи застерегти від покупки. Уважно ознайомившись з інформацією про товар (роботу, послугу), ми забезпечуємо свою безпеку й уникаємо багатьох проблем. Знати все необхідне про товар, який ми купуємо, - одне із наших основних прав.

Що таке інформація?

    Інформація - це відомості, повідомлення, дані про товари (роботи, послуги). Інформація повинна бути повною, достовірною і своєчасною.

    Важливо! Інформація повинна бути надана до того, як ми придбали товар (роботу, послугу).

   Згідно ст. 15 Закону України "Про захист прав споживачів"  інформація про продукцію повинна містити:
> назву товару, найменування або відтворення знаку для товарів і послуг, за якими вони реалізуються;
> найменування нормативних документів, вимогам яких повинна відповідати вітчизняна продукція;
> дані про основні властивості продукції, а щодо продуктів харчування - про склад (включаючи перелік використаної у процесі їх виготовлення сировини, в тому числі харчових добавок), номінальну кількість (масу, об'єм тощо), харчову та енергетичну цінність, умови використання та застереження щодо вживання їх окремими категоріями споживачів, а також іншу інформацію, що поширюється на конкретний продукт;
> відомості про вміст шкідливих для здоров'я речовин, які встановлені нормативне - правовими актами та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами;
> позначку про наявність у її складі; генетично модифікованих компонентів;
> дані про ціну (тариф), умови та правила продукції;
> дату виготовлення;
> відомості про умови зберігання;
> гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);
> правила та умови ефективного і безпечного використання продукції;
> строк придатності (служби) товару (наслідків роботи), відомості про необхідні дії споживача після закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;
> найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.

    Важливо! Стосовно продукції, яка підлягає обов'язковій сертифікації, споживачеві повинна надаватись інформація про її сертифікацію.

   Стосовно продукції, яка за певних умов може бути небезпечною для життя, здоров'я споживача та його майна, навколишнього природного середовища, виробник (виконавець, продавець) зобов'язаний довести до відома споживача інформацію про таку продукцію і можливі наслідки її споживання (використання).

 

    Де можна отримати інформацію про товар (роботу, послугу)?


• У супровідній документації, що додається до продукції.

• У маркуванні на упаковці чи етикетці продукції.

• На ціннику (меню, прейскуранті).

• На чеку чи квитанції.

• В гарантійній документації.

• В інструкції з експлуатації.

   Інформація про продукцію може бути розміщена у місцях, де вона реалізується, а також за згодою споживача доводиться до нього за допомогою засобів дистанційного зв'язку.

 

    В інформації на ціннику товару повинні бути вказані:

• назва товару;
• кількість і одиниця виміру;
• ціна.

     

Ви придбали товар, користуючись недостовірною інформацією.

   Якщо на ціннику була вказана одна ціна, а в чеку - інша, вимагайте від продавця документи, що підтверджують встановлення ціни. Це можуть бути рахунки-фактури, накладні, книги прийому товару, акти інвентаризації, описи-акти уцінки. Продавець зобов'язаний пред'явити їх покупцю для ознайомлення. Якщо виявиться, що цінник був складений невірно. Ви можете вимагати повернути Вам різницю чи відмовитися від придбання товару.

   Якщо через якийсь час виявилося, що придбаний товар не має необхідних Вам властивостей, вказаних в інформації про нього Вам повинні відшкодувати збитки. Але, якщо недостовірна інформація про товар не впливає на його властивості, збитки відшкодовуватися не повинні. Наприклад, Ви купили товар, про який в інформації вказано, що він вироблений в Японії. Потім виявилось, що його збір проводився в Малайзії. Вам відшкодують вартість телевізора, тільки якщо Ви доведете, що в результаті придбання телевізора, зібраного в Малайзії, Ви позбавлені якихось необхідних його властивостей.

Недостовірна чи неповна інформація про товар (роботу, послугу) спричинила шкоду вашому життю, здоров'ю чи майну.

   Ви маєте право вимагати відшкодування збитків навіть, якщо товар (робота, послуга) був придбаний не вами. Наприклад, при загоранні телевізора шкода заподіяна не лише власнику телевізора, але й майну сусідів. Сусіди мають право на відшкодування збитків виробником.

    Важливо! Розглядаючи справу про відшкодування збитків, спричинених недостатньо повною інформацією про товар (роботу, послугу), суд буде виходити з відсутності у споживача спеціальних знань про властивості товару (роботи, послуги). Наприклад, якщо придбаний вами телефон перестав працювати через високу вологість у приміщенні, а в інструкції обмеження по вологості не вказані, витрати по ремонту телефону буде здійснювати магазин.

Безпека і якість товару. Відшкодування збитків

   Продавець (виробник, виконавець) зобов'язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію.

   Споживач має право на те, щоб продукція за звичайних умов її використання, зберігання і транспортування була безпечною для його життя, здоров'я, навколишнього природного середовища, а також не завдавала шкоди його майну.

   Деякі товари, перш ніж надійти в продаж, повинні пройти перевірку на відповідність їх якості та безпеки прийнятим в Україні стандартам. Цей процес називається сертифікацією. Товари, що підлягають сертифікації, не можуть реалізуватися без сертифікату відповідності, або без зазначення реєстраційних номерів сертифікатів відповідності, або свідоцтва про визнання відповідності, або декларації про відповідність у документах, згідно з якими її передано на реалізацію.

   Ознайомтеся з сертифікатом, купуючи:
• побутову техніку;
• засоби, зв'язку та сигналізації;
• товари легкої промисловості;
• посуд з чорних і кольорових металів, фарфору, фаянсу, скла;
• миючі засоби;
• харчову продукцію;
• велосипеди, дитячі коляски;
• іграшки;
• технологічне обладнання;
• електричні машини;
• медичну техніку;
• нафтопродукти;
• будівельні матеріали та інше.

   В сертифікаті відповідності повинно вказуватися, кому, на яку продукцію він виданий, яким нормативним вимогам ця продукція відповідає, на яку партію продукції розповсюджується сертифікат, дату виробництва цієї продукції, як контролюється на відповідальність вимогам нормативних документів під час виробництва, яким органом виданий сертифікат.

    Важливо! Відповідальність за відсутність сертифіката несе продавець.

   Стаття 9 Закону України "Про захист прав споживачів" передбачає право споживача на обмін товару належної якості. Споживач має право протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, обміняти непродовольчий товар, якщо:
• товар не підійшов за формою, габаритами, кольором, фасоном, розмірами;
• товар не вживався;
• збережені: товарний вигляд, споживчі властивості товару;
• наявні пломби, ярлики, розрахунковий документ.

   Це правило не розповсюджується на: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби; предмети сангігієни, а також непродовольчі товари:
білизну; рукавиці; панчішно-шкарпеткові вироби; зубні щітки; гребінці; мундштуки; предмети для гоління; парфюмерно-косметичні вироби; товари в аерозольній упаковці; тканини і килимові вироби метражні; пір'яно-пухові вироби; корсетні товари; дитячі м'які та надувні іграшки; ювелірні вироби з дорогоцінних металів; вироби з янтарю; світлочутливі товари; друковані видання; лінійний та листковий металопрокат; трубну продукцію; деякі будматеріали і скло; аудіо-, відеокасети, диски; товари для немовлят; інструменти для манікюру, педикюру; вироби з натурального та штучного волосся.

   Виробник чи продавець несуть відповідальність за роботу товару протягом всього гарантійного терміну. Згідно ст. 8 Закону "Про захист прав споживачів", якщо Ви помітили недоліки придбаного товару на протязі гарантійного терміну, Ви маєте право на:
• безплатне усунення недоліків товарів у розумний строк;
• пропорційного зменшення його ціни;
• відшкодування витрат на усунення недоліків товару;

   Споживач має право пред'явити тільки одну із перелічених вимог, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу.

   У разі виявлення протягом гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або, виробника:
• розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
• вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

   По закінченню гарантійного терміну покупець має право висунути вимоги продавцю протягом визначеного терміну придатності, а якщо він не встановлений - на протязі 10 років, якщо в товарі були виявлені суттєві недоліки, допущені з вини виробника.

   Якщо під час гарантійного терміну необхідно визначити причини втрати якості товару, продавець зобов'язаний протягом триденного терміну з дня отримання від споживача письмової заяви, організувати проведення експертизи товару. Експертиза проводиться за рахунок продавця. Якщо в результаті експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі товару (робіт, послуг) споживачу внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання, транспортування, дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню і споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, що виконує його функції") витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець) мають право оскаржити висновки експертизи в судовому порядку.

    Важливо! При гарантійному ремонті гарантійний термін збільшується на час перебування товару в ремонті. Час рахується з дня звернення споживача з вимогою про усунення недоліків. При обміні товару його гарантійний строк обчислюється від дня обміну.

    Важливо! Продаж товарів, строк придатності яких минув, а також товарів на яких строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, забороняється.

   Згідно ст.16 Закону України "Про захист прав споживачів" шкода завдана життю, здоров'ю або майну споживача дефектною продукцією або продукцією неналежної якості підлягає відшкодуванню в повному обсязі, якщо законодавством не передбачено більш високої міри відповідальності.

З чого розпочинати захист своїх прав

   Повідомте продавця про недолік товару. Для цього складіть заяву в двох екземплярах. Один передайте продавцю, а на другому попросіть його зробити відмітку про отримання вашої заяви. Якщо продавець відмовляється приймати заяву чи ставити свій підпис на вашій копії відправте заяву заказним листом з повідомленням про вручення. Отримавши заяву, продавець повинен повідомити Вас про свої наміри, чи з приводу висунутих вами вимог.

Державний захист прав споживачів

 

   Відповідно до ст. 5 Закону України "Про захист прав споживачів" захист прав споживачів здійснюють спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи, місцеві державні адміністрації, органи і установи, що здійснюють державний санітарне-епідеміологічний нагляд, органи місцевого самоврядування, а також суди.

   Дня звернення до спеціаліста у справах захисту прав споживачів складіть письмове звернення. Це може бути заява чи скарга.

   Заява-звернення з проханням про сприяння в реалізації закріплених діючим законодавством за конкретним суб'єктом прав та інтересів.

   Скарга-звернення з вимогою про відновлення прав і захист законодавчих інтересів.

   В письмовому зверненні потрібно вказати:
• куди і до кого ви звертаєтеся: назва, адреса органу, посадова особа, в повноваження якої входить вирішення вашого питання;
• ваше прізвище, ім'я, по-батькові;
• місце вашого проживання;
• суть піднятого питання, конкретні пропозиції, прохання чи вимоги;
• підпис і дата.

   Закон України "Про звернення громадян" зобов'язує службовців дати відповідь на Ваше звернення в чітко встановлені терміни:

   негайно до 15 днів (якщо питання не потребує додаткового вивчення);
   на протязі місяця (стандартний термін);
   до 45 днів (у складних випадках) - про це Вам повинні повідомити особисто.

   За необхідністю, управління може, якщо необхідно - запросити додаткові до заяви документи чи направити працівників на місце перевірки. Про своє рішення по Вашому питанню Вас повинні повідомити. Відмова в задоволенні вимог повинна бути обов'язково мотивованою.

Звернення в суд

   Якщо звернення до особи, що здійснила порушення ваших прав і в органи державної влади не дали результатів, але Ви як і раніше впевнені, що Ви праві, останньою інстанцією, що вирішує суперечливі питання захисту прав споживачів є суд.

   Споживачі мають право за своїм вибором подати позов до суду:
> за місцем свого проживання;
> за місцем знаходження відповідача;
> за місцем завдання шкоди;
> за місцем виконання договору (якщо він укладався). Позовна заява повинна містити:

• Найменування суду.
• Ім'я (найменування) позивача, його місце проживання чи місце знаходження, поштовий індекс, телефон.
• Зміст позовних вимог.
• Ціну позову стосовно вимог майнового характеру.
• Викладення обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.
• Надання доказів, що підтверджують кожну обставину, наявність передумов для звільнення від наведення доказів.
• Перелік доданих до заяви документів.
• Дату подання та підпис позивача.

   При задоволенні ваших вимог суд одночасно вирішує питання про відшкодовування моральної (немайнової) шкоди, завданої Вам товаром, якщо такі вимоги будуть зазначені в заяві.

    Важливо! Споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав.

Обов'язки персоналу підприємств торгівлі та послуг

    Персонал - це не просто люди, що продають нам товари чи виконують роботи. Знаючи обов'язки продавців, менеджерів чи охоронців підприємств сфери торгівлі, ми зможемо з впевненістю захистити себе в різних ситуаціях.

 

    Обов'язки продавця.


   Надати достовірну та повну інформацію про товар (роботу, послугу).

   Сприяти споживачу у вільному виборі товарів та послуг.

   Надати споживачу достовірну та доступну інформацію про найменування, тип і режим роботи свого підприємства.

   За вимогою споживача надати контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну товарів (робіт, послуг).

   Передати покупцю товар зі всіма його складовими і документами (технічний паспорт, сертифікат якості та ін.), що відповідає за якістю вимогам нормативних документів.

   Видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

Обов'язки охоронця.

   Права та обов'язки охорони зазначені в посадовій інструкції підприємства сфери торгівлі чи послуг. Але основними функціями охоронців є наступні:
> Слідкувати за порядком на підприємстві;
> Запобігати крадіжці чужого майна;
> Затримувати і передавати представникам правоохоронних органів правопорушників.


   Згідно ст. 29 Конституції України кожна людина має право на свободу і особисту недоторканість. Особистий огляд і огляд Ваших речей може проводитися вмотивованою постановою слідчого з дозволу прокурора чи його заступника. В особливих випадках, з метою запобігання адміністративним правопорушенням (у зв'язку з виявленням ознак правопорушення або при достатньому обґрунтуванні для передбачення про наявність таких ознак), допускається особистий огляд і огляд речей. В противному випадку особистий огляд і огляд ваших речей може проводитися тільки в присутності правоохоронних органів.

   В будь-якому випадку, огляд має проводитися особами однієї з вами статі в спеціально відведених службових приміщеннях. Обов'язковим результатом огляду мас бути складання протоколу.

Відповіді на поширені питання.

   Чи має право магазин вимагати у відвідувача торгівельної зали гроші під заставу за візок для товарів?

   Так. Візок - це майно підприємства, яке надається Вам тимчасово. Тому магазин має право попросити за нього заставу.

   Чи несе адміністрація магазину відповідальність за речі, залишені в камері зберігання?

   Так, охорона повинна відповідати за збереження речей, що залишені в камері збереження. Згідно ст. 942 Цивільного кодексу України підприємство, яке приймає на зберігання речі, зобов'язане вжити всіх заходів щодо збереження речей.

Які права має покупець на ринку ?

   Такі ж, як і покупець в магазині. За вимогою покупця продавець на ринку зобов'язаний видати товарний чек, що засвідчує факт купівлі. В чеку повинно вказуватися найменування суб'єкта господарювання і ринку, ряд і номер торгового місця, найменування товару, ціна товару, дата продажу, прізвище, ініціали продавця, його підпис.

Яким чином визначається гарантійний термін на сезонні товари (одяг взуття)?


   На сезонні товари гарантійний термін обчислюється з початку відповідного сезону який встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.94р № 172.

   Одяг, хутряні та інші вироби: весняно-літнього асортименту - з 1 квітня, осінньо-зимового - з 1 жовтня.

   Взуття зимового асортименту - з 15 листопада до 15 березня, весняного - з 15 березня до 15 травня, осіннього - з 15 вересня до 15 листопада, літнього - з 15 травня до 15 вересня.

   Купуючи товари, ми оплачуємо за них зароблені гроші. Тому хочемо отримати якісний товар, кваліфіковані послуги і високий рівень обслуговування. Ми маємо на це повне право, що підтверджується законом.

   Сподіваємося, що знання, отримані з цього буклету, зробили вас впевненішими. Ми будемо раді, якщо він допоможе захистити себе, а також зекономити час і гроші.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь